berfikir sejenak

assalamualaikum



dah apa cerita tetiba letak gambar ni kan? erm, korang perasan tak dua tiga hari ni kecoh pasal berita kematian sorang student malaysia kat turki, ahmad ammar ahmad azam? siha ada baca artikel pasal arwah..at that time rasa macam nak taw more and more pasal dia..then terjumpa pulak satu  video tentang perjalanan hidup arwah dari dilahirkan sampai la hari dia dikebumikan..masyaAllah, siha kagum sangat dengan usaha2 arwah untuk mencari redha Allah..

" Untuk info, Ahmad Ammar telah pun meninggal dunia pada 2 November 2013 jam 1.30 petang akibat dilanggar ambulan ketika melintas jalan di Istanbul, Turki. Jenazah Ahmad Ammar dimuliakan di Turki kerana beliau merupakan pemuda yang banyak berjasa kepada masyarakat dan juga dalam ilmu agama dan aktif dalam berdakwah. Selain itu, pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia seperti di Syria dan sebagainya. Ahmad Ammar juga pernah berhasrat untuk mati Syahid dalam kehidupannya. Namun, kematiannya akibat kemalangan jalan raya pada 2 November lalu telah menyebabkan beliau digelar sebagai  “Syahid yang tertangguh” oleh para sahabatnya



Allahyarham Ahmad Ammar disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan menghadap Laut Golden Horn. Tanah perkuburan ini menempatkan lebih 60 jasad para sahabat nabi, auliya’, panglima Uthmaniyyah dan orang-orang kenamaan di sana. Namun Datuk Bandar telah memberi pengecualian kepada Ammar hingga allahyarham menjadi orang Malaysia pertama disemadikan di sini. Malah begitu ramai orang termasuk masyarakat setempat selain rakan satu universiti yang hadir ketika allahyarham disolatkan di Masjid Ayub Sultan, Istanbul seterusnya mengiringi jenazah Ammar ke kubur."






~muka arwah tenang je~



sumber gambar & info: (link)


siha tergamam sebenarnya tengok 'ending' arwah ammar ni..dari dimandikan sampai la dikuburkan orang ramai berebut nak tolong sama..sampai tahap tu sekali dia dimuliakan..parent arwah pun muka 'tabah' je, xde nak ratap bagai, mungkin depa sendiri dah redha dengan ketentuan tu, nak pulak arwah tu dah dikategorikan sebagai syahid, mak bapak mana yang x bangga kan?

sepanjang siha tengok video dia, siha jadi 'cemburu' sangat..siha taw kalau korang tengok pon mesti korang akan cemburu..lepas tengok video tu, siha berfikir sejenak and asked myself, what have i contributed so far? he needed ONLY 20 years old to be rewarded with such honorable ending envied by thousands, but how much have i accomplished from my 21 years old of living..what a wake-up call..huhu..

frankly speaking, sejak tengok video tu sampai la sekarang ni, siha asyik terfikir je pasal kematian arwah ammar ni.mulia nya dia. beberapa bulan yang lalu (if not mistaken awal tahun  kot), ada jugak berita kematian pasal sorang student UTM yang buatkan hati siha ni jadi 'cemburu'..


arwah siti hajar ni pon meninggal dunia akibat kemalangan jugak, siha sebak sangat2 bila baca diari yang ditulis oleh ibu kepada arwah siti hajar  sepanjang 2 minggu dia kat hospital:




6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi, kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 

Lawatan Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Tiada rahsia lagi. Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkannya, dia akan bersyukur. Pasti ada hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat-ayat suci kepadanya, dia kata 
“Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?”
Saya terdengar seruan bersahut-sahutan dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti.
“Orang azan kot” tingkah saya. 
Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. 
Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” 
“Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam. Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun. SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. 
Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”
Sesekali dia tersenyum manis. 
Kami tanyakan "kenapa senyum?” 
Dia jawab…"Ada bau wangi sangat”.
"Selalu ke akak terbau macam tu?”
Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2 waktu sahabat ziarah” 
Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher” lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu. Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi, Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan. Ultrasound pula diambil. Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa.
“Akak, jgn bimbang, kita orang Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” .
Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkap. Saya tanya, nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :
"Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.”
Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” 
Hajar Angguk. Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk. Dalam termengah2 dia berkata
"mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan”
"Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013 (Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja lagi 99%. Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya.

time siha baca diari ni pon menitis air mata siha..ya Allah,besarnya kuasaMU..
kisah arwah siti hajar dan arwah ahmad ammar ni hendaklah dijadikan iktibar kepada kita yang masih hidup ni..mereka pada usia yang muda (20 tahun) dah mula gigih dengan usaha berdakwah dan mencari redha Allah, kita yang masih hidup ni masih lagi lalai dengan benda yang x sepatutnya..sesapa yang lepas tengok video arwah amar and lepas baca diary arwah siti hajar masih belum ada kesedaran ataupon x rasa apa2 tu, wallahi i feel sorry for you. bukanlah nak kata siha ni baik, hakikatnya siha sendiri ni pon hamba allah yang banyak dosa..terlampau banyak..cuma siha rasa kesian kat mereka2 diluar sana yang x ambil apa2 iktibar dari kisah kematian arwah ammar dan arwah siti hajar (dan juga mereka2 yang meninggal dunia dalam keadaan husnul khatimah ni).. satu hari nanti kita juga akan mati. mereka dah ada kisah ending yang super hebat, kita sendiri belum tawu macam mana kesudahan kita nanti..jom sama2 kita bercita2 untuk jadi macam diorang..supaya kita diberi kesempatan untuk jadi macam mereka2 yang husnul khatimah jugak.amin.





happy birthday to me

assalamualaikum..

entry ni dah lama nak taip, tapi malas punya pasal, hari ni baru publish..

okay, tahun ni special sikit sebab first time sambut besday taw..selalu tumpang kek adek2 je.. tahun ni besday siha jatuh pada raya kelima (12/08/2013)..siha since awal ramadhan lagi dah demand nak kek bertingkat2 or secret recipe cake..adek2 siha punya la loq laq depa kata x yah nak kek bertingkat2 bagai, ambek je kek raya yang tok siha buat (tok siha buat kek berpuluh2 bijik setiap kali raya).. memang x la..hehe

so tibanya raya kelima, mak siha cakap malam nye tu nak masak bakso..serius siha rasa pelik sebab x penah2 mak nak masak bakso sebab mak and adek2 siha semua x berapa suka bakso.. rupa2 nya mak nak buat bakso tu khas untuk besday siha.mak siap warning lagi yang dia akan masak bakso ni sendiri (tanpa pertolongan siha). terharu jugak la sebab selalu kalau  nak makan bakso, siha kena masak sendiri. tapi this time mak yang masak..

kek pulak mak dah pi tempah sehari sebelum besday siha.. and yang paling x leh belah nyer adalah besday siha ni akan disambut kat tempat rahsia, kat mana? dekat farmasi!!!! ok, itu sangat kelakar..cerita dia cam ni, mak siha bunya BFF ni kerja kat farmasi..farmasi tu pulak dekat ngan rumah..actually idea asal nak buat kat rumah je, and jemput kawan mak tu mai, tapi dia keja , jadi dia ajak la buat kat farmasi..ada ruang sikit kat belakang tu..tapi malamnya tu , bila siha pi meninjau, siha tengok tempat tu kecik sangat..kalau ikutkan cukup ja, tetapi ada ramai 'tetamu mengejut'..so kawan mak siha  suruh buat je kat depan (kat ruang ubat2 tu ha).. and asalnya just kami berlima (siha, amak, adek, kawan mak n her daughter) ja yang nak join, tu yang nak buat kat ruang belakang..

best jugak besday kali ni..siha rasa macam meriah..kat kolej dulu pon best, even x disambut, ada ja prank yg kawan2 siha plan..tapi kali ni sambut ngan family..xde dah aktiviti nak kena2 kan orang,,hehehe..






















hehehe..on that night jugak,semua pakat mengalirkan air mata..taw napa? sebab  cili bakso tu adek siha buat pedas giila..maka semua pon pakat jadi gila la malam tu..


p/s: best sambut besday kat farmasi



kerja:kerja:kerja

assalamualaikum

actually kan, waktu siha habis je diploma ari tu, siha terus kerja..alhamdulillah tempat yang siha harapkan time tu ada kekosongan. siha harap sangat dapat kerja kat situ sebab tempat kerja dia dekat je dengan rumah siha.. and waktu dapat kerja tu awal2 lagi boss siha dah pesan yang dia nak 'guna' siha for sebulan dua ja..and gaji yang dia bagi pon sikit je.. siha x kisah pon, tujuan siha keja kat situ pon sebab siha nak cari pengalaman kerja.

apa yang siha kena buat?
 tugas siha ialah kena uruskan akaun office tu yang dah 2 tahun terbengkalai..ni semua income tax punya pasal la..lepas tu siha kena handle fail2 kat office yang dah x betul kedudukannya..and kadang2 siha kena layan customer jugak. part nak layan customer ni yang paling siha x suka..sebab urusan insurance ni semua jenis sistem online..kang salah key in, jenuh nanti. tapi siha jarang la nak layan customer, sebab tu tugas seorang lagi staff kat situ..selain dari tu, kerja siha x lain dan x bukan kena angkat call, fax, and photostat. ok,lupa nak habaq yang siha kerja kat kedai insurance..

apa yang paling men'tension'kan siha sepanjang kerja kat situ ialah, kat ofis tu banyak gila lipas..sampai nak sakit jantung la jadinya..adoyai. pastu boss siha pulak jenis yang nak kerja2 disiapkan dalam microsoft excel.hahahaha..memang mula2 tu pening kepala la jadinya, sebab siha kat kolej dulu memang x pernah guna excel..dok guna power point/ word je..tapi lama2 dah pandai ar.. bila dah pandai guna, baru la siha taw pasai pa boss suka sangat guna excel, sebab excel paling best , and senang terutamanya dalam bab kira2 ..memang nak mampos la kan kalau nak buat kira2 ni kat microsoft word..

part paling tension bila nak kena list down semua customer2 punya discount (buat berdasarkan resit).setiap customer yang gi kedai insurance tu akan dapat diskaun taw..diskaun ni dipecah kepada dua bahagian. first diskaun untuk sub ejen, and second, customer biasa..sub ejen akan dapat 5% or 7%..and customer biasa2 pulak akan ditolak segala 'sen' kat belakang..contohnya total amount  1120.85, 0.85 tu secara automatik akan ditolak..bayangkan dalam masa 2 tahun, jenuh la siha nak list down..resit kat kedai tu pulak sampai berkotak2 ok, nak kena ikut susunan pulak tu..pening2 pon, dalam masa seminggu lebih siap jugak la segala kerja siha tu.

~time ni memang pening kepala sangat2~


dalam banyak2 opis, siha rasa opis siha ni yang paling best waktu rehatnya..kitorang rehat 1 jam setengah taw..hahaha.

kenangan manis?
banyak jugak kenangan manis sepanjang kerja sini..siha rasa bersyukur sangat sebab dapat boss and officemate yang best and ramah..

officemate siha namanya kak loha..umur 34. and lepasan ijazah dari UM.. and still bujang. boss siha pulak umur 42/43..dulu nya kerja cikgu (pernah mengajar satu sekolah ngan abah siha), and baru 'berpencen' awal tahun ari tu..dia dah pon berkahwin dengan en. mohd akhir (my second boss) and ada 4 orang anak.

time mula2 kerja dulu, kerja siha banyak,tapi lepas bulan pertama tu, siha dah start xde kerja..time tu la boss suruh siha belajar buat quotation kat customer2 yang datang.. siha memang x minat bab2 tu, tapi akur je la. boss kata siha kena kerja lama lagi ngan dia sebab nanti bulan november, dia n kak loha nak ke bangkok, so siha kena handle kedai tu..macam nak meroyan pon ada time tu..dok bayang cam na la siha nak handle kedai tu sorang2..so siha pon belajar and belajar sampai siha dah pandai..tapi hidup siha kat situ still bosan..bilan bosan, kak loha ajak siha main candy crush and farm heroes..hasilnya siha dah berjaya sampai level 85..hahahahaahahaha..

bulan ramadhan hari tu, seminggu before raya, siha diberhentikan..yeay!..gembira gila ok..siha ada reason kenapa siha suka sangat. namun sebab2 tu x dapat didedahkan atas faktor 'peribadi', kalau nak taw, sila pm fb siha..mwahahahahahahaahahah..waktu siha berhenti tu, genap 4 bulan siha kerja kat opis tu..ehehehehe.

so, tu la pengalaman pertama siha kerja..pengalaman kedua dan seterusnya kat mana pulak? Allah je yang taw..hehe..

~gambar hiasan~








~time memula kerja dulu, meja tiap2 hari bersepah cam ni~





~tiap2 hari bawak botol ayaq ni, lepas 3 bulan kerja, pi shopping botol ayaq yang lebih besar ngan kak loha.hik3.lepas tu  time keja masing2 dok berebut nak masuk toilet~

~ni time raya ari tu, kat etiqa insurance..dengan kak loha..abaikan muka siha yang semakin membulat tu~



maimon mutalib meninggal dunia

assalamualaikum





Pelakon berbakat besar, Maimon Mutalib baru sahaja kembali ke rahmatullah . Allahyarhamah menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Seksyen 17, Shah Alam pada jam 2.20 petang tadi. Allahyarhamah telah disahkan menghidap kanser payudara tahap empat pada tahun 2012. Jenazah dibawa pulang dan akan dikebumikan pada malam ini di kampung halamannya di Tangkak, Johor. (AL-FATIHAH)

actually kan, tanpa ramai yang menyedari, siha ni minat sangat tengok lakonan arwah..terutama sekali dalam cerita 'hilangnya doa seorang ibu'. arwah ada bakat yang sangat awesome..






ari tu ni siha ada dengar jugak yang arwah ada breast cancer, tapi x sangka la pulak yang penyakit dia dah tahap teruk..

moga2 arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman..amin.

p/s: rindu lakonan arwah M.rajoli..

tahniah tahniah tahniah

assalamualaikum..

ok,semakin hari semakin ramai kawan2 yang kahwin..baru2 ni, dalam bulan syawal ni, ada seorang kawan kolej siha yang dah selamat membina masjid..ada dapat jemputan dari dia, malangnya x boleh nak pi..huhu..





tahiniah buat faiz and hanim..kawan siha yang pengantin lelaki tu..



nak ucap tahniah jugak buat kawan seperjuangan, madihah ismail..dia pon kawan kolej siha jugakk...dia kawen bulan april ari tu..tapi lambat pulak nak update kat blog ni..now dah pregnant dah..tahniah dyha..



~kawan2 kelas~


 tahniah jugak buat kawan kelas siha yang sorang ni, kak yati yang dah selamat bertunang and dah nak kawen x lama lagi..ni pon siha lambat update..hihi


~kak yati ni 3 years older dari siha..dia ni sellalu  group ngan siha time nak wat esaimen and presentation.~



and nak ucap tahniah jugak kat kawan siha yang sorang ni sajida and jat..depa pon sebaya ngan siha jugak..tapi depa bukan lah kawan kolej mahupun sekolah,..sajida tu kawan kepada kawan siha.. and jat tu kawan abang siha..pon kawen bulan april/mei, cuma siha lambat update..now sajida dah pregnant pon..hehe.










RESEPI: NASI SERAI

assalamualaikum..


hari ni nak share satu resepi yang menjadi kegemaran family siha..jeng jeng jeng..'nasi serai'..hehe..pasai pa nasi ni jadi fevourite kami? sebab kami dok kat padang SERAI kot? atau mungkin faktor serai berleluasa di belakang rumah? x lah, sebab nasi ni sedap la..kih3. nasi serai ni rasa dia macam nasi ayam + nasi lemak.

bahan-bahan:
1 KG beras (siha pakai beras biasa ja)
air secukupnya (jangan banyak sangat, takut lembik pulak nanti)
4 batang serai (potong kepada 1cm)
sedikit santan (kalau pergi kedai, beli seringgit je, siha x pasti berapa ml,ngee)
halia 1-2 inci (hiris nipis2)
sedikit bawang merah ( hiris nipis2)
kunyit sikit (nak bagi nasi jadi warna kuning)
sedikit garam
sedikit kiub ayam (nak letak pon xpe, xnak letak pon xpe)
2 sudu minyak sapi
daun pandan (ikut suka la nak letak or tak)


cara nak buat:
satukan semua bahan , and masak la nasi tu..masak guna rice cooker pon xpe, nak masak kat dapur biasa pon xpe..


hahaha ok, dah siap. sila la cuba yer..

p/s: gambar akan diupdate nanti..kamera hilang, so buat masa sekarang x leh nak upload pic lagi.hihi

review: telemovie MANA KUALI OPAH

assalamualaikum..





'mana kuali opah' ni mengisahkan pasal opah dengan kuali kegemaran dia ni..dia ni memang suka gila masak rendak tok kat kuali dia tu. satu kampung suka dengan rendang tok dia tu..satu hari (sehari sebelum raya) kuali opah hilang, kehilangan kuali tu disedari oleh anak menantu opah.. habis panik depa semua memikirkan kat mana nak cari kuali tu.. setelah disiasat, seorang demi seorang dijadikan suspek..






 tapi setelah disiasat, tetap x jumpak jugak..akhirnya mula lah pencarian diorang cari kuali opah kat sekeliling kampung and sekitar rumah, malangnya x jumpa jugak..diorang tetap nak cari kuali opah jugak, sebab nya masing2 dah taw yang opah memang sayang sangat dengan kuali dia tu, opah sayangkan kuali tu macam mana dia sayangkan nyawa dia sendiri..so, kalau xde kuali tu, makanya 'lebur' la raya depa tahun ni..usaha diteruskan lagi dengan meeting tergempar ..kali ni depa listkan beberapa suspek pulak..


pon selepas tu x jumpa jugak kuali tu..hati masing2 dah gundah gulana sebab opah masih belum taw lagi pasal kehilangan kuali dia tu..masing2 pandai sembunyikan rahsia ni..macam2 usaha anak menantu opah untuk cari kuali opah,siap jumpah bomoh lagi..tapi usaha depa x berjaya jugak.
akhirnya depa sepakat untuk beli kuali baru yang serupa macam kuali yang hilang tu..

tiba2, opah dapat taw yang kuali dia hilang (cucu dia terlepas cakap), masing2 cakap yang kuali opah tu x hilang, diorang pon tunjukkan la kuali klon yang depa beli, opah taw kuali dia dah hilang time tu, dia kecewa sangat. so kalau nak taw kesudahan cerita ni, sila la tengok sendiri..kalau siha cerita panjang lebar pon korang mesti dok blurr je kan..hehehe. actually ada reason kenapa opah sayang sangat dengan kuali dia tu..

boleh tengok dekat (sini) or kat tonton.com





ramadhan raya 2013

assalamualaikum

ok,alang-alang tengah boring, baik siha update entry kat blog kan..hehehe

ramadhan siha tahun ni agak lain berbbanding tahun2 sebelumnya..tahun ni posa ngan family taw..rindu pulak nak posa ngan kawan2.hehe..and tahun ni siha berposa sebagai seorang pekerja..kerja sebagai seorang kerani cabuk..huhuhu..

sebulan sebelum ramadhan lagi siha dah countdown ramadhan taw..punya la excited..Alhamdulillah sangat2 dapat jumpa ramadhan..satu nikmat Allah jugak tu..ramadhan tahun depan belum tentu jumpa..sob3..siha sepanjang ramadhan kena memasak untuk berbuka..balik kerja kelam kabut dok masak jugak..terawih siha buat kat rumah..bukan x nak jemaah kat masjid..tapi kat masjid sangaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatttttttttttttttt bising..x ley nak khusyuk langsung dah..siha penah pegi sekali ngan adek siha ke masjid, terawih 4 rakaat ja, pastu ada tazkirah..time tazkirah tu tenggelam suara ustaz sebab budak2 dok bising..tension gila..last sekali balik rumah ja la..

banyak gak ujian di bulan ramadhan ni..first sekali rumah nenek siha terbakar, second pulak, siha diserang semput beberapa hari lepas tu..semput teruk sangat..sampai nak bercakap pon x boleh, nak tidor lagi la x boleh..rasa macam baru habis berlari ja..alhamdulillah, lepas sehari menderita, sihat kembali..hikmah disebalik semput tu ialah: siha lebih menghargai +bersyukur dengan segala nikmat ALLAH. ada banyak lagi dugaan sebenarnya, tapi x perlu lah siha nak cerita kat sini sebab terlampau peribadi..

yang paling best ialah, seminggu sebelum raya, siha berhenti kerja..ni la yang paling siha nak selama ni..setiap hari dok doa nak berhenti kerja tapi xde kekuatan nak mintak berhenti kat boss..and siha takut orang sekeliling kata siha ni jenis malas kerja..siha ada reason kenapa siha nak berhenti..bukan saja2..


seminggu sebelum raya, siha banyak habiskan masa siha dengan persiapan bersahur, bukak posa, persiapan raya, and beribadah...siha rasa, posa paling menguji keimanan ialah hari terakhir posa..dari pagi lagi siha dah busy pegi ke satu kampung ni, nak bayar zakat kat sorang mak cik ni.pastu kebetulan time tu mak cik tu tengah buat ketupat..kebetulan siha x reti buat ketupat, makanya mak cik tu ajar siha..dia ajar siha sampai siha boleh buat..2 jam jugak la siha belajar..tu pon hasilnya x lah cun macam mak cik tu buat.thanks to mak lang yang ajaq buat ketupat, dia kata dah lulus jadi menantu dia, maksud nya ketupat siha tu jadi la kan? lepas buat ketupat, balik la ke rumah..kusut gila2 time tu..time tu adik2 laki siha xde, depa pakat pi rumah sepupu siha..adik pmpuan siha ja yang ada..dia ajak siha menyapu kat luar rumah..daun2 pokok pakat luruh time tu..siha asalnya nak sapu time petang, tapi petang2 sibuk dengan benda lain pulak..makanya menyapu je la time matahari tengah pacak atas kepala tu..siha siap kena gergaji dahan pokok lagi..menguji keimanan betul la time tu..

lepas sapu sampah, masuk dalam rumah and kemas rumah,sampai la waktu petang tu, siha memang dah tak larat sangat2 dah..nak jalan pon dah tak larat..siha pegi bazaar hentam beli air ja..bukak posa pon minum air ja..

malam raya siha terpaksa kena buat macam2 benda, siha tengok SETIA HUJUNG NYAWA RAYA pon sambil kopek sebesen bawang, halia, lengkuas..tido malam tu pukul 3 pagi..letih betoi dah time tu..


pagi raya awal2 lagi siha dah bangun masak juadah hari raya..siha bangun awal sebab takut kalut, kang x sempat nak solat raya pulak..adek siha yang lain semua membuta lagi time tu..lepas siap masak gi mandi and terus pegi masjid..balik solat raya baru la boleh rehat sikit..


menu kami raya pertama this year ialah:


tadaaaaa..beriyani udang..


raya tahun ni agak kurang tetamu..just pak cik siha yang dok belakang rumah tu je yang datang..tengah hari sikit baru pak cik siha yang kat kuala pegang pulak datang..dek kerana boring, petang tu kami pegi beraya kat rumah kawan mak, then kerumah mak cik pulak..then balik rumah layan tetamu...

sedikit gambar raya pertama:






















raya kedua pulak menyambut kedatangan sepupu2..usually depa mai raya pertama tapi this year raya kedua baru muncul..sesi main bunga api bermula..




~masak mee kuah untuk depa~


raya ketiga paling meriah dengan kehadiran tetamu..memandangkan this year kami sekeluarga dah xdak kampung, makanya dah xdak tempat nak berkumpul la kan..so sedara mara siha datang beraya kat rumah..awal-awal pagi lagi siha dah bangun, nak kopek bawang, cuci ayam, nak masak, nak kemas rumah, isi kuih dalam balang and macam2 lagi la..siha bangun pukul 9 pagi, pukul 12 lebih baru siap masak..wpon agak letih, tapi siha rasa best sangat..













kat dalam gambar2 ni masih ramai lagi yang xde..kalau gabung semua, memang ramai sebenarnya..actually ada lagi 2 family yg x sampai time ni..hihihi..


hurm, tu je la kisah ramadhan raya siha tahun ni..alhamdulillah, wpon sederhana tapi meriah jugak..


p/s: duit raya tahun ni RM 2  je dapat..dah beso la katakan, plus org kata siha dah keja, jadi x leh dapat duit raya..sob3.