my name is khan,

assalamualaikum....

ok,untuk pengetahuan hampa semua,minggu lepas siha ada tonton satu citer hindusatan..hahahaha.that is MY NAME IS KHAN..erm,di sini gak siha nk buat pengakuan bahawasanya siha x penah tgk citer hindustan ..mksud siha kat sini,siha x penah tgk sampai ke penghujung crita...bosan kot ,plus bila dah ada scene menari2..ish,x kuasa nk mlayan..

but last week,kwn siha ada bukak citer hindustan,mula2 rasa mls nk layan,just tgk camtu2 ja..tapi lama2 mcm menarik plak citer 2...we watch through laptop cik mira (my fren)..pnya la excited tgk sampai siha dok kt depan sekali...yg menarik pasal crita ni is bila dia sentuh pasal keagamaan..n agak menarik bila peristiwa 11 september dijadikan "bahan"..hahaha.."muslims are not terorist"!!

tapi agak malang bila filem ni berjaya menserabutkn pala siha..nk taw knapa??sebab nya watak khan ni brkahwin dgn si kajol (lupa plak nama dia dlm movie ni)..walaupon dah berkahwin dgn seorang muslim,si kajol 2 masih ja "sembahyang" pagi2..maksudnya kat sini,si kajol ni still dgn agama dia yg dulu,while si khan ni plak mnjalani khidupan dia sebagai muslim..pelik kan??mcm mana psgn suami dan isteri mngamalkan ajaran n agama yg berlainan..
lagi satu,bley plak si khan 2 masuk gereja...org islam x ley masuk gereja taw..

other than thats,filem ni sgt sedih la..siha rasa scene yg paling sedih is waktu anak si kajol 2 kena belasah n mati..huhuhu..tapi kan,hampa nk taw dak filem ni ada gak scene yg boley mnimbulkn kmarahan di jiwa hampa..ada satu scene 2 kajol mnyesal kawen dgn khan,dia mnyesal beragama islam..bagi dia,sbb khan 2 la anak dia mati..lagi satu,bila umat islam dilayan dengan x berhati perot..geram sunggoh siha tgk...bagi depa,islam ni pengganas...huhuhu


apa2 pon,siha rasa filem ni ok la..not bad..plus,ni first time siha tgk cerita hindustan..cam x caya pon ada..yg paling siha respect ngan citer ni sbb x de adegan menari n mnyanyi..huhuhu..


oleh kerana cerita ni sgt menarik bagi siha so,siha bg





sambutan hari ibu x haram

assalamualaikum...

hurm..hari ni hari ibu,so korang sambut x??apa??haram??x kan sambut hari ibu 2 haram..ish3..mushkil ni..


ok,ramai antara hampa yg kat luaq sana dok ingat kata sambutan hari ibu 2 haram..so,siha nk explain kat hampa sikit ni pasal hari ni x semestinya haram..


Jabatan Mufti Selangor mengeluarkan kenyataan mengenai sambutan hari ibu:
1. Sambutan yang sederhana dan tidak membazir
2. Sambutan yang menzahirkan rasa syukur atau takziah jika ditimpa musibah.
3. Sebaik-baik sambutan ialah solat jemaah, majlis tahlil, doa selamat dan sebagainya.
4. Muhasabah diri para ibubapa ke atas tanggungjawab yang dipikul selama ni.
5. Koreksi diri ibu untuk menjadi contoh terbaik bagi anak2nya.
6. Mewujudkan persekitaran yang baik untuk perkembangan anak-anak.
7. Mengambil langkah proaktif untuk mempertingkatkan parenting skills.

Sheikh Faisal Mawlawi, Timbalan Pengerusi Majlis Fatwa dan Pengkajian Hukum Eropah (Majlis ini dipengerusikan oleh Sheikh Professor Dr Yusuf Abdullah al-Qaradawi) yang juga seorang pemimpin gerakan Islam di Lubnan (seangkatan dengan Sheikh Dr Fathi Yakan) berpendapat bahawa tiada halangan untuk menyambut Hari Ibu tetapi dengan dua syarat:

1. Sambutan itu hanyalah penghormatan tambahan (تكريما إضافيا) yang dilakukan lanjutan daripada penghormatan sehari-hari yang diberikan selayaknya untuk ibu.
2. Sambutan itu tidaklah dianggap sebagai satu perayaan dalam mafhum Syarak iaitu menyamai Eid al-Adha dan Eid al-Fitri yang ada asasnya yang jelas dalam nusus Syariah.

so,hampa semua msti dah faham kan3??so,celebrate lah hari ibu ni tanpa ragu2...ngee

jawapan yg x diduga

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki )

Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?" 
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama". 

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketikaAllah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah." 

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "


Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri "