jom audit diri: pemurah ke kita?

assalamualaikum

actually,dalam hati siha sekarang ni tengah berbunga2..why?erm,jeng jeng jeng,sebab next week dah masuk bulan ramadhan (ya Allah,please let me live till ramadhan..amin..).. jangan la tanya kenapa siha happy sangat,sebab i am sure semua orang pon mesti tengah happy gila  kan sekarang ni untuk sambut ramadhan.



u know what,sebenarnya hari tu siha ada tengok satu rancangan kat tv,if not mistaken al-Kuliyyah tv3 kot..dia cerita berkenaan pemurah/sedekah.. segala point yang ustaz tu bagi semuanya menarik2 belaka..so tu la sebabnya siha nak share dengan hampa semua..benda yang baik eloklah dikongsi bersama..hehe..

3 bukti yg menunjukkan betapa sayangnya Allah kepada kita:
- Allah memberi tanpa mengharapkan balasan (kita patut malu bila kita berikan sesuatu,then kita minta blasan,sedangkan Allah yang Maha mulia,x mengharapkan apa2 pon dari kita)
-Allah memberi tanpa/sebelum kita meminta
-Allah memberi yang terbaik untuk kita (percayalah,Allah sentiasa memberikan yg terbaik untuk kita)


Allah taala ada 3 respond untuk setiap doa kita :
-ya, dimakbulkan
-ya,tapi bukan sekarang,
-Aku ada rancangan yang lebih baik untuk hambaku ini.

tidak pernah ada istilah 'tidak' untuk segala doa yang kita mintak dari Allah.subhanallah.

berbalik pada topik sedekah yg siha nak bincangkan sgt tu,actually,contoh yang boleh kita ikut sebenar2 nya x lain dan x bukan ialah Rasulullah SAW..
baginda ni sangat pemurah taw, baginda x pernah menolak jika ada yang meminta sekalipun ketika tu baginda berada dalam keadaan yang sangat susah..

baginda rasulullah, jika berada dalam keadaan susah,,dia memberi dengan kesabaran,(walaupun dalam keadaan yang sangat susah,dan dalam keadaan 'cukup2 makan', baginda tetap memberi  dengan penuh kesabaran) dan bila baginda berada dalam keadaan yang senang,baginda memberi dengan penuh kesyukuran.
 macam mana nak mencontohi sifat Rasulullah ni? x lain dan x bukan ,kita harus bersyukur dengan segala kurniaan Allah..kita perlu sedar bahawa setiap yang kita miliki adalah pemberian/kepunyaan Allah..kita harus ada rasa malu bila kita kedekut,sedangkan benda yang kita kedekut ataupun sayang sangat tu semuanya Allah yang bagi..

kita juga perlu sedar,dalam setiap rezeki yang kita perolehi,ada hak orang lain di dalamnya..and one important thing yang kita kena taw,semakin kita suka memberi,semakin banyak rezeki yang Allah akan beri pada kita..cuba kita tengok orang yang suka memberi,pernah ke diorang jatuh miskin? tak kan.

jom,bersempena dengan ramadhan yang bakal menjelma,jom la sama2 kita jadi orang yang suka memberi..sedekah di bulan ramadhan ni banyak pahala nya.jom2!







0 ahli syurga in the house: